From Martin Bashir to Jimmy Savile, BBC’s biggest scandals

The BBC’s royal documentary The Princes And The Press devoted just two and a half minutes to its hugely controversial Martin Bashir interview with Princess Diana.

This despite the fact that the Panorama program of 1995 was recognized as one of the most shameful episodes in the history of the company, condemned by an independent investigation and castigated by his family.

5

Martin Bashir used fake bank statements to gain Diana’s trust for his Panorama interview with her 26 years agoCredit: pixel8000

The BBC insists it doesn’t shy away from its mistakes and has announced a three-part documentary series on Aunt’s Biggest Blunders, which will be screened next year for her 100th birthday.

We take a look at some of the breasts that should make the cut.

Martin Bashir and Princess Diana

It has since been revealed that the Cub journalist scoop, landing an interview with Princess Diana in which she revealed that there were “three people” in her marriage to Prince Charles, was based on lies.

A recent investigation revealed that Bashir used fake bank statements to gain Diana’s trust for the Panorama interview 26 years ago.

This led Prince William to slam the “rogue reporter” as well as the bosses of the BBC.

The Beeb has since written to apologize to William, his brother Harry, the Prince of Wales and Diana’s brother Earl Spencer. He also returned the Bafta he won for the program.

Jimmy savile

Investigation found Jimmy Savile sexually assaulted more than 70 women and children as young as eight

5

Investigation found Jimmy Savile sexually assaulted more than 70 women and children as young as eightCredit: BBC

The Top Of The Pops DJ and host worked for the BBC from 1964 to 2007. But it wasn’t until his death in 2011 that he was revealed as a pedophile.

An investigation later revealed that Savile sexually assaulted more than 70 women and children as young as eight years old.

Then Managing Director Tony Hall told the victims: “The BBC let you down when they should have protected you. A serial rapist and predatory sex abuser have been in hiding from the BBC for decades. “

Sir Cliff Richard

The singer sued the broadcaster after filming a South Yorkshire raid on his Berkshire home in 2014.

Cliff was charged with a sexual assault dating back to 1985, but he was never arrested or charged and the bogus case was dropped two years later.

He said of the BBC: “They have smeared my name all over the world. “

The Beeb has apologized and reportedly paid £ 2million for Cliff’s five-year legal battle to clear his name.

Hutton Inquiry

Dr David Kelly was found dead in 2003, shortly after being named as the alleged source of a BBC report claiming the government had

5

Dr David Kelly was found dead in 2003, shortly after being named as the alleged source of a BBC report claiming that the government had “sexed” its Iraqi weapons file.Credit: PA

Dr David Kelly was found dead in 2003, shortly after being named as the alleged source of a BBC report claiming that the government had “sexed” its Iraqi weapons file.

The Hutton inquiry, set up to examine the circumstances surrounding the death of the Defense Department scientist, cleared the government of wrongdoing while strongly criticizing the BBC.

He ruled that reporter Andrew Gilligan’s allegations on the Today show were “baseless”.

The report led to the resignation of BBC chairman Gavyn Davies and chief executive Greg Dyke.

Acting President Lord Ryder has issued a “wholehearted apology” for his “mistakes”.

Lord McAlpine

The BBC and ITV have both apologized to former Conservative Party chairman Lord McAlpine for “disastrous” and falsely linking to historic allegations of child sexual abuse at a northern children’s home from Wales.

Although Lord McAlpine was not named in the Newsnight report in 2012, he was largely linked to the claims on social media.

The BBC agreed to pay damages plus court costs and managing director George Entwistle resigned.

Fake Primark footage

In 2008, an episode of Panorama titled Primark: On The Rack, purported to show undercover footage of young boys at a workshop in Bangalore, India, making clothes for the discount clothing chain.

But three years later, the BBC Trust found that “on the balance of probabilities it was more likely than not that the images were not authentic.”

Panorama returned the Royal Television Society award it won for the documentary.

Blue Peter on the phone

A telephone competition to the Blue Peter children’s program in November 2006 was later found to have been rigged.

A technical difficulty led a researcher to ask a young visitor to the television studio to pretend to call from an outside line.

Media watchdog Ofcom criticized the BBC for “negligence” and “making a child an accomplice” in the rigging. He also imposed his very first fine on the broadcaster – £ 45,000 for rigging the competition and £ 5,000 for repeating the show on CBBC.

The queen ‘goes wild’

A trailer for the BBC's A Year With The Queen seemed to suggest Her Majesty stormed a shoot with photographer Annie Leibovitz

5

A trailer for the BBC’s A Year With The Queen seemed to suggest Her Majesty stormed a shoot with photographer Annie LeibovitzCredit: EPA

In 2007, a 60-second trailer for the BBC’s A Year With The Queen appeared to suggest Her Majesty stepped back from a shoot with photographer Annie Leibovitz after being asked to remove her crown.

BBC One controller Peter Fincham told reporters at the launch he was showing the monarch “losing it a bit and coming out angry”.

In fact, the trailer was edited out of sequence and this latest shot was the queen entering the room.

The BBC officially apologized to Her Majesty and Annie, admitting a “serious error in judgment”.

Fincham resigned three months after the “coronation”.

Anti-American hatred of September 11

A live edition of Question Time, two days after the terrorist attack on the World Trade Center in 2001, saw members of the public claim that the United States had caused the tragedy on itself by suing ” anti-Arab and pro-Israel policy “in the Middle East. .

The news program turned into a screaming match and over 600 viewers complained that it was offensive.

BBC Managing Director Greg Dyke apologized to former US Ambassador Philip Lader, who was on the panel and looked on the verge of tears.

Sir James Dyson

The BBC has wrongly called billionaire vacuum cleaner inventor James Dyson as

5

The BBC wrongly called billionaire vacuum cleaner inventor James Dyson “a prominent Conservative supporter”Credit: PA

The BBC mistakenly called the billionaire vacuum inventor a “prominent Conservative supporter” in coverage of Sir James’ texts with Prime Minister Boris Johnson on fans for the pandemic.

The company also claimed Sir James donated £ 11,000 to the Conservative Party, despite it being a charitable donation to support a children’s engineering festival in Wiltshire.

The BBC said: “We accept that this does not signify affiliation with any political party and we would like to clear things up.”

Resuscitation of Christian Eriksen: In heartbreaking scenes during Denmark’s match against Finland for Euro 2020, Danish midfielder Christian Eriksen suffered cardiac arrest and collapsed.

As his teammates formed a wall to protect him from the view of fans, the BBC continued to broadcast the footage, even reaching out to Eriksen’s distraught wife.

The BBC said coverage of the stadium was controlled by UEFA but apologized following more than 6,000 complaints.

Riots coverage

Shortly after the London riots in 2011, sparked by the fatal shooting of Mark Duggan by police, the BBC aired a program under the headline: “Is There a Problem With Young Black Men?”

This elicited an angry reaction from viewers. The BBC expressed regret for having offended and said the headline was “too harsh”.

Former BBC chief Lord Birt says Martin Bashir’s interview with Princess Diana is an “absolute horror story”

About Teddy Clinton

Check Also

Khloe Kardashian shows off legs as she covers Cosmopolitan UK, shares Kim is her ‘PR crisis assistant’

Khloe Kardashian showed off her sensational legs as she covered the latest issue of the …